Manchester United

~~~We'll keep the red flag flying high~~~

Premier League 2009/2010

Kategori: Nyheter

Jag tänkte att jag skulle göra ett tips på hur ligan kommer att se ut den 9 maj när alla lag har spelat sina 38 matcher. De flesta lagen har troligtvis inte värvat klart än men med bara 11 dagar kvar till att Chelsea och Hull sparkar igång säsongen så kan jag liga gärna göra detta tipset nu. Det mest intressanta är som vanligt hur toppen kommer att se ut. Om United kommer ta sin fjärde raka, eller om Chelseas tränarbyte kommer att löna sig eller om Liverpool ska kunna återta titeln efter alltför många (snarare alldeldes lagom många) år utan den. Kommer något lag att kunna utmana top fyra? Kommer botten bli lika jämn som förra året, och vilka lag får spela Championship om ett år? Jag orkar inte motivera varje lag men tror ni annorlunda eller inte håller med om något så får ni gärna lämna en kommentar så jag har chans att argumentera emot. :)
Varsågod och skåda och kom ihåg var ni såg den här tabellen först när ni klickar er in på 336 på svt text i maj...

1. Manchester United
2. Chelsea
3. Liverpool
4. Arsenal
5. Everton
6. Manchester City
7. Aston Villa
8. Tottenham
9. West Ham
10. Fulham
11. Sunderland
12. Blackburn
13. Stoke
14. Wigan
15. Bolton
16. Brimingham
17. Portsmouth
18. Wolverhampton
19. Hull
20. Burnley

Förra året satte jag bara United och Arsenal... Så jag siktar in på minst tre rätt den här gången!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    1. Manchester United

    2. Arsenal

    3. Liverpool

    4. Chelsea



    Jag tror det blir ovanligt jämnt i toppen i år, där alla de fyra "stora" gör ett hyfsad bra år spelmässigt. United kommer att visa att de är en lagmaskin, förhoppningsvis får Park en plats i startelvan och då tycker jag nästan att truppen är starkare än innan, med Rooney i en friare roll, Berbatov inspelad och anpassad (både laget till honom och tvärtom), Park (som kan vara världens bästa "lagspelare") som höger istället för den allt latare Ronaldo, en friskare defensiv (HArgreaves!) och jokrar som Valencia och Owen, som kommer göra 20-25 mål tillsammans.

    Liverpool ser ut att tappa Xabi, en spelare som jag ser som den största anledningen till klubbens lyckade förra säsong (relativt sett). De förlorar spetskompetens. Jag tror de "floppar" och kommer 4:a.

    Anchelotti ses som en bra tränare för Chelsea. Men han vann ligan senast 2004 med Milan, som inte varit lika dåliga som de är nu under hela den tiden, tvärtom så var de favoriter många gånger under dessa 5 år. Men inga titlar. Jag tror på en 3:e plats, spelmässigt och konkurrensmässigt liknande förra året.

    Och så till min stora överraskning: Arsenal! De har tappat Adebayor. De har tappat Toure. Men det var länge sen laget såg så intressant ut!

    Wenger har pratat om att Barca-inspirerat 4-3-3, och jag tror det kan bli riktigt bra:

    Almunia

    Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy

    Denilson-Fabregas-Sagna eller Fabregas-Sagna-Rosicky

    Nasri-Arshavin-van Persie



    Backlinjen minst lika bra som förra året då Vermaelen byter av Toure. Mittfältet intressant om Wenger väljer offensiv eller defensiv trekant. Sagna har fått oförtjänt mycket kritik, men han har ett bra passningssnitt och jag ser honom som lite underskattad. Däremot ryktas det ju om Vieira, som åtminsotne skulle erbjuda fler alternativ. Dock kan en mittenmittfältare behövas. Sen om Wenger väljer offensivt eller defensivt återstår att se... Anfallslinjen är klockren. Ut med allt som inte är Arsenal (Adebayor och Bendtner) och in med maximal rörelse i form av Arshavin som center (återkommer till detta) och två mycket snabba och individuellt skickliga yttrar.

    Tillbaka till Arshavin, och även över till Zlatan :) Barcelona har som bekant signerat Zlatan Ibrahimovic, och har från många håll tagit emot kritik för att Eto'o skulle vara så mycket bättre i rollen, att de nu inte har något djupledsspel osv. Men en sak som många inte tagit i åtanke är detta: Barca är inte dumma. Zlatan är inte den nya Eto'o, eller bara ytterligare en bra spelare som tillför en till dimension med sin individuella skicklighet. Det här är ett systemköp. Barca har, som så många skrivit om under de senaste månaderna, en manuel, en stil, en känsla och en regelbok. Men den är tjockare än "vi ska spela kortpassningsspel" som Arsenals. De vill ha "ovanliga" yttrar, som inte följer ett bestämt rörelsemönster (dribbler Messi och målskytten Henry. Går hela vägen tillbka till då Stoichkov flyttades ut till kanten typ '90). Det vet vi sedan tidigare. Men vad som verkar ha glidit genom silen hos många är att Barca ofta ställt upp med en centertant som inte alls är en centertank. Detta går tillbaka till då Laudrup flyttades fram som spets typ '90 och inte bara kunde göra mål utan också passa fram, skapa ytor åt sina medspelare, hålla i bollen på ett annat sätt osv. Detta gav Barca ett helt annat spel. Messi användes centralt i både semifinalerna och finalen i förra årets Champions league. Och det är Laudrup rollen som Zlatan, och även Arshavin, har Wenger pratat om, kommer att hålla nästa år. Inte center utom nästan en offensiv mittfältare som ligger extremt högt i både offensiv och defensiv. Samma roll hade Berbatov i United förra året. Inte nr 10, men inte nr 9. Jag tror det kan bli oerhört bra.

    2009-08-04 | 20:16:52
  • Anonym säger:

    Spana in Tottenhams laguppställning, det bärjar se riktigt bra ut. Jag har alltid stött idén att betala större summor för någon/några enstaka spelare om året istället för att försöka byta ut hela laget samtidigt, något som jag tycker Tottenham gör riktigt bra:

    Gomes

    Corluka-Woodgate-King-Naughton/Bale

    Lennon-Palacios-Jenas-Modric

    Crouch-Keane

    Storlagsklass på den. Nu får de jobba in lite bredd också, eller lite mer åtminstone, de har ju faktiskt spelare som Chimbonda, Huddlestone, Bale, Pavlyuchenko, Bentley, dos Santos, Defoe (Som jag inte vet vad de ska göra med iom att han är en gammal Redknapp-favorit), Dawson osv osv.

    Jag tror snart de är reda att utmana topp-4 på allvar... :)

    2009-08-05 | 20:48:29
  • Joakim säger:

    1. Man United

    2. Chelsea

    3. Liverpool

    4. Everton

    5. Arsenal

    6. Aston Villa

    7. Manchester City

    8. Tottenham

    9. West Ham

    10. Fulham

    11. Sunderland

    12. Bolton

    13. Wolverhampton

    14. Wigan

    15. Stoke

    16. Blackburn

    17. Birmingham

    18. Hull

    19. Portsmouth

    20. Burnley



    Där har du mitt tips.

    Tror att Woverhampton och Everton kommer att skrälla.

    2009-08-10 | 11:29:43

Kommentera inlägget här: