Manchester United

~~~We'll keep the red flag flying high~~~

Nej till Silva, ja till Berba?

Kategori: Nyheter

                                          Blir Berba röd före 17:e augusti?

Ligastarten närmar sig mer och mer och det är ingen högoddsare att SAF väldigt gärna vill göra klart med en spelare till det skadedrabbade laget som ska ta sig an Newcastle om fem dagar.
Enligt bl.a. Teamtalk.com så ska United vara redo att lägga ett £20 miljoner högt bud på Valencias David Silva, men David Silvas agent säger att Silva inte kommer gå till United. Hans familj har det bra i Spanien så skulle han byta klubb så skulle det vara inom Spanien, till Real Madrid eller Barcelona. Hur mycket sanning det ligger i både ryktet om Uniteds intresse, eller agentens uttalande är som vanligt svårt att veta. Särskilt med tanke på att Teamtalk inte är den mest pålitliga källan.
Berbatov sagan känner väl samtliga läsare till vid det här laget antar jag. Den historien kan, om man ska tro Daily Mail, få ett slut snart. Tottenham ska, enligt den nämnda tidningen, vara redo att släppa Berbatov då de nu närmar sig en värvning av någon annan anfallare. Båda ryssarna Roman Pavlyuchenko och Andrei Arshavin har blivit kraftigt ihop länkade med Spurs och enligt Daily Mail så närmar sig Tottenham i jakten på en anfallare och kan därför tänka sig att sälja Berba. I artikeln (som ni kan läsa här) så står det ingenting om någon "säker källa", eller något liknande som det brukar göra när det gäller liknande saker. Något som talar för att det kanske inte ligger så mycket sanning i det här. För ett par dagar sedan var det ju Henry och nu är det Berbatov så det är inte lätt att veta vad man ska tro. Men transferfönstret stänger om lite mindre än tre veckor så förhoppningsvis får vi snart svar på alla rykten och spekulationer som kommit och gått under sommaren.

Som sagt så närmar ju sig ligastarten med stormsteg så jag tänkte att jag kan tippa hur jag tror det kommer se ut i maj. Jag skriver en liten kommentar efter var fjärde lag där jag sammanfattar varför jag tror att de fyra lagen placerar sig där de gör.

1. Manchester United
2. Chelsea
3. Liverpool
4. Arsenal

Jag tror fortfarande inte att något lag är tillräckligt bra för att splittra de fyra stora i toppen därför blir det en ganska väntad topp fyra som vanligt. Jag tror det blir en kamp mellan United och Chelsea om guldet, medan Pool och Arsenal slåss om tredje platsen, i värsta fall (för deras del) om CL platserna.

5. Tottenham
6. Everton
7. Aston Villa
8. Portsmouth

Tottenham tror jag kan bli farliga i år. Mycket bra värvningar och trots att de kanske tappar Berbatov så tror jag Spurs kommer ligga och nosa bakom de fyra stora. Everton och Aston Villa kan nog ta rygg på Spurs medan Portsmouth kommer kämpa om att nå en UEFA-cup plats.

9. Manchester City
10. Newcastle
11. West Ham
12. Blackburn

Hughes kan kanske föra City till högre höjder, men jag tror ändå att det dröjer minst ett år innan de lossnar helt för City. Blackburn kommer nog försvagas i och med att Hughes och Bentley försvann, men att slåss om att sluta på övre halvan tror jag de är kapabla till. Liksom West Ham och Newcastle som jag tror kommer hålla till i mitten. Newcastle kan kanske jobba till sig en högre placering.

13. Middlesbrough
14. Wigan
15. Sunderland
16. Fulham

Lagen som kommer att slåss om att hålla sig kvar. Boro har spelarmaterial att slåss något snäpp längre upp, men inte mycket talar för att de ska göra en mycket bättre säsong än förra året. Gamla United spelarna Steve Bruce och Roy Keane håller kvar Wigan respektive Sunderland i finrummet medan Fulham återigen får en svettig säsong men klarar sig kvar.

17. Bolton
--------------
18. West Bromwich
19. Stoke
20. Hull

Bolton kan få det tufft. Men ingen av nykomlingarna tycker jag ser speciellt starka ut så jag tror det blir samma lag som gick upp som också åker ner. Men som förra året så kommer det förmodligen bli en ny stenhård bottenstrid. Och vi får väl ingen ny Derby prestation i år?

Synpunkter på min tippning? Kritisera gärna om så önskas!

Kommentarer

  • Nicke säger:

    Fanns inte mycket att klaga på med det tipset, ser ganska så troligt ut. Mitt tips skiljer sig på några punkter, kan ju dra det här om någon är intresserad:



    1. Chelsea

    2. Man United

    3. Arsenal

    4. Liverpool

    (Chelsea är grymt revanschsugna, har en ny kompetent tränare och snuskigt bred trupp. United saknar Ronaldo och en målskytt. Arsenals trupp är tunnare än Pools men lagets grundspel är bättre. Rafa roterar bort sig i November...)



    5. Aston Villa

    6. Portsmouth

    7. Tottenham

    8. Everton

    (Villa är klart smartast av dessa lag, har förstärkt riktigt bra. Portsmouth likaså. Spurs har spelarmaterial för att slåss om CL-plats, men Spurs är alltid Spurs så man lär väl inte lyckas i år heller. Everton är försvagat men bör räcka till en 8:e plats)



    9. Newcastle

    10. Blackburn

    11. West Ham

    12. Man City

    ( Newcastle/West Ham lär inte ha lika mycket skador i år och bör förbättra sig. City är klart sämre i år även om man fått en riktig tränare. Blackburn behöver behålla Santa Cruz, om de sedan får Robinson skadad kan det bli en ännu högre placering)



    13. Fulham

    14. Middlesbrough

    15. Sunderland

    16. Bolton

    (Fulham har förstärkt mycket klokt. Boro är försvagat men alltid svårspelat, speciellt hemma, och har kvar Afonso/Downing. Sunderland och Bolton känns ganska ointressanta men bör klara kontraktet.



    17. West Brom

    18. Wigan

    19. Stoke

    20. Hull

    (West Brom har bäst chans att klara sig, Carson är ett grymt nyförvärv. Wigan ligger risigt till och om inte Amr Zaki hittar på nåt extra kan laget åka ur. Stoke blir spännande att se men får svårt, Hull lär komma sist.



    2008-08-12 | 21:32:16
  • Anonym säger:

    Bra tips båda två, men mitt skiljer sig lite:



    1. Man Utd

    2. Chelsea

    3. Arsenal

    4. Liverpool



    United är lite skadat här i början men konkurrenterna ser svagare ut än på länge. Chelsea har bytt tränare och spelsystem och det kommer ta tid att förändra. Scolari är inte lika bra som folk tror, han har ju bara internationella framgångar, och är inte van med en toppklubb.

    Arsenal har förlorat nyckelspelare igen, men de är i alla fall starkare än ett Liverpool som givetvis kommer att rotera bort sig.

    Får United också in en klaas-anfallare har de också ett enortm sparkapital i Rooney.



    5. Everton

    6. Spurs

    7. Portsmouth

    8. Blackburn



    Eveton se mycket starkt ut, trots förlusten av Johnson. Yakubu är enligt mig en av PL:s bästa anfallare.

    Spurs behöver nödvändigtvis inte vara Spurs längre, de har haft en positivare trend i ett par år och nu förlorar de visserligen Keane och kanske även Berbs men Bent har varit bra på försäsongen och en förstärkning kan också vara på ingång. Men de borde inte säppt Defoe, som bir kan bli en av Portsmoths viktigaste spelare redan i år.

    Blackburn har inte förlorat nyckelspelare (väl?) och har tt starkt lag. Förra året stack Santa Cruz ut som ett postivt utropstecken men även om det nu skulle visa sig att han inte var riktigt så bra så har man flera duktiga spelare som norke Pedersen som det istället gick lite trögt för i fjol.



    9. Newcastle

    10. Middlesbrough

    11. Aston Villa

    12. Sunderland



    Newcastle har, trots allt, en av PL:s bästa trupper med klassspelare som Viduka, Martins, Parker, Taylor och Given. Men framförallt Owen som var skadat så mycket förra säsongen. Får han vara hel kan Newcastle överraska.

    Boro har haft det motigt de senaste åren men Afonsos match mot United förra säsongen gör att de får bli 10:a för mig.

    Aston Villa har haft en rörig försäsong och kan förlora Barry samtidigt som man saknar spelare på vissa positoner (DM där man får ha Carew, som iofs gjort det bra).

    Sunderland har värvat bra, jag tror att Diouf kan få sig en nytändning under Keano som jag ser som en ung Ferguson.



    13. Fulham

    14. West Ham

    15. Man City

    16. Bolton



    Fulham har som tidigare nämnts värvat bra. Hodgson är en duktig tränare. Jag tror till och med att de kan överraska rejält och sluta ännu högre upp i tabellen. Andy Johnson är en mycket kapabel anfallare.

    Det känns som om West Ham och Man City sitter i samma båt. Överskattade trupper och ett hajpat lag. City förlorar förra säsongens nyckelspelare Ireland och ser betydligt svagare ut än förra året. West Ham är minst lika överskattat som förra säsongen. Kan dessutom tappa Ashton till Tottenham.

    Bolton är ett tråkigt lag so klarar sig med nöd och näppe från bottenstriden men inte mer. Någon mer än jag som saknar tiderna med Big Sam, Diouf, Campo och framförallt den bedårande Jay-Jay Okocha i huvudrollerna?



    17. Stoke

    18. Wigan

    19. West Brom

    20. Hull



    Jag tror inte att de är bra att komma från en divison under och tro att man faktiskt kan spela längs maren och dominera matcher som West Brom tror att de kan göra. Kolla bara på Norrköping och Birmingham som fick för sig att de hade mycket bättre trupper än vad de hade. Då tar jag hellre ett klassiskt engelskt spelande lag med långa bollar på bengt som Stoke eller Wigan, som jag ser som de bästa lagen i bottenstriden.

    Hull är... Sämst helt enkelt.







    2008-08-12 | 23:23:56
  • africa säger:

    jag läste någonstans (inte fotbollskanalen) att sir alex var så självsäker på att få in en anfallare i truppen att han har skjutit upp lagfotot med två veckor.

    2008-08-12 | 23:28:58
  • Nicke säger:

    @ anonym (Hur vore det med en signatur?)



    Är det Scott Parker du tänker på så spelar han i West Ham. Eller spelar och spelar, det är väl knappt nån som är skaderfri nog att spela i den klubben?



    Har några invändningar angående ditt tips även om det såg intressant. Everton hade en ganska smal trupp redan ifjol, har tappat en startspelare i Carsley och pålitlige Andy Johnson. Tim Cahill är oftast skadad och ifjol fick man ganska bra utdelning, jag tror på en klart sämre säsong i år. Blackburn har tappat sin viktigaste spelare Brad Friedel och ersatt honom med Paul Robinson. Ett byte ungefär i klass med att United skulle sälja Ronaldo och ersätta honom med Stephen Ireland...



    Både Everton och Blackburn, och även Middlesbrough är alltså mycket försvagade jämfört med förra säsongen. Kom då också ihåg att Blackburn tappat succétränaren Hughes och ersatt honom med relativt oprövade Paul Ince. City så långt ner som 15:e plats? Tja, inte omöjligt. Laget är faktiskt inte speciellt bra och dras fortfarande med mycket av den skiten som Svennis släpade dit ifjol. Dessutom riskerar man att tappa Corluka, samtidigt som man fortfarande lever i tron om att Joe Hart är en bra målvakt (oj så fel dom har!).



    Slutligen så vågar jag satsa en stor summa pengar på att Aston Villa slutar bättre än 11. Villa slutade väl 6:a ifjol och har förstärkt laget sedan dess. Villa och O'Neill tillhör ligans smartaste och han får verkligen ut mycket av sina spelare. Laget har inga stora stjärnor direkt men är välbalanserat och spelar verkligen som ett lag. Nyförvärven Young, Davies, Cuellar, Shorey, Sidwell och framförallt Friedel håller mycket hög klass och ger laget bredd. Jag ser inte att man saknar något, möjligtvis en högerytter men O'Neill verkar inte ha handlat klart än. Centralt har man ju Sidwell, Barry, Petrov och Reo-Coker att tillgå.

    2008-08-13 | 00:53:57
  • Anonym säger:

    Ja du märker att jag inte har hängt med så mycket på transferfönstret så här långt, har varit utomlands i en månad utan dator så... ja.



    Personligen så tror jag stenhårt på Everton. Tunn trupp visserligen eftersom de inte har tillräckligt med bra spelare för att kunna ställa upp med ett nära på lika bra lag som det de reda har om alla skule bli skadade eller trötta, men deras förstauppställning håller betydligt högre klass än samtliga de andra lagen som jagar CL-plats. Howard i mål har varit en av PL:s bästa målvakter i 2 år nu. Joleon Lescott var enorm förra säsongen. Jagielka och Baines är två redan skickliga spelare med framtiden för sig. Framförallt mittfältet med Cahill, Neville, Osman , någon DM som jag inte kan namnet på och den underbare Arteta som var en av PL:s iallafall skönaste förra året.



    Anående Blackburn och Man City så tycker jag personligen att Svennis är en långt mycket bättre tränare för ett lag som City än Hughes. Hughes har gjort det bra i Blackburn, visst, men Svennis gjorde faktiskt en bra säsong förra året. Nu har de haft ytterligare en brokig försäsong, Ireland har sålts och en 20 årig "rysk-brasse" har värvats för 200 millar. Luktar flopp lång väg. Sen tycker jag att det är fel att håna Svennis värvningar när det är Elano och Hart som är de stora utropstecknen tillsmammans med den tidigare så kritiserade Dunne (Wenman skrev en krönika där han kallade honom för Dunne-derklumpen) och Richards som innan Svennis var okänd och efter Svennis är på gränsen till Engelska landslaget.

    Med Blackburn så vill ja bara skriva att jag tror att de har en enorm mentalitet i den klubben, många vinnare, och att de kan göra det igen, så länge de får behålla Santa Cruz, vi återkommer till det. Ooijer är en ful jävel, Robinson är en underskattad målvakt, Samba var kung mot United förra året, Emerton, Dunn, McCarthy, Pedersen, Roberts, United-lånet Simpson och den elake chilenske landslagskaptenen Villanueva som ersättare för galningen Savage (Jag ÄLSKAR honom. Den ende som är värd att nämnas i samma andetag som Keane när det kommer till brutalitet). Ett mycket bra lag. FDaktum är att hälften av spelarna jag räknat upp som jag tycker är bra, är utanför laget enligt deras officiella hemsida, vilket visarpå bredd.



    Aston Villa... Du har nog rätt, men vad jag så var Carew, den divige gamle dribblern, som DM och en lagkapten på väg bort. Jag kanske är för gammalmodig men jag tror inte att de är bra, precis som jag tror att Ronaldo-historien kommer påverka United på ett lika negativt sätt.



    Och så tillbaka till Santa Cruz: DET BLIR INTE UNITED IALLAFALL FÖR MAN HAR GJORT KLART MED BERBATOV FAN VA SKÖNT!!! Tackar för mig med ett enormt jubel å hans vägnar WOOOOOOOOOWWW

    2008-08-13 | 10:22:55
  • Nicke säger:

    "Någon DM som jag inte kan namnet på" det har varit roligt att höra hans namn, han finns nämnligen inte! Everton spelar med femmannamittfält och har totalt i truppen 6 mittfältare - och en av dom är Andy van der Meyde. Dessutom har man Cahill som alltid är skadad, centralt har man bara Neville. Möjligheten finns att flytta upp Jagielka, men även med en sån förändring så har man det tunnaste mittfältet i hela ligan.



    När det gäller City och Svennis kan jag konstatera att vi har helt skilda åsikter. För mig kan man inte ens jämföra Hughes med Svennis, så mycekt bättre är Hughes. Han har ju faktiskt gjort något, han har förvandlat Blackburn till ett stabilt mittenlag i PL tack vare smart coachning och fingertoppskänsla i värvningarna. Svennis däremot har alltid kommit till lag/klubbar där han fått det mesta serverat på silverfat och det har varit svårare att misslyckas än att lyckas. City hade typ inte en hemmaseger på 10 matcher och hamnade i botten. Sedan kom Svennis (eller snarare Thaksin), fick massor av stålar att köpa spelare för, tro fasen att det går bättre då. Och klart att fansen blir överlyckliga och tror att det är Svennis förtjänst. Själv tycker jag dock att Svennis inte hade många rätt i City. Han körde nån sorts "audition" för målvaktsposten och valde sedan den klart sämste och mest överskattade av dom. Pengarna spenderade han sedan mestadels på skräp som Caicedo, Garrido, Gelson mfl.



    Vad gäller Richards så är du helt ute och cyklar. Okänd före Svennis? Det är du nog rätt så ensam om att tycka i sånt fall. Redan när Svennis kom rankades Richards som en av Englands största talanger, jagaad av bl.a. Chelsea och Arsenal. Han hade debuterat i Premier League redan 2 år före Svennis, han hade spelat en hel säsong i PL och hade dessutom debuterat i landslaget ETT ÅR innan Svennis tog över City.



    När du sedan beskriver Robinson som "en underskattad målvakt" börjar jag nästan grina. Visst kan jag hålla med om att Robinson är underskattad, men inte att han är en målvakt. Han är en fet, vandrande katastrof som står fastlimmad på straffpunkten och ser boll efter boll segla över honom. Utöver Zeljka Kalac kan jag inte påminna mig om att jag har sett en sämre målvakt/person som låtsas vara målvakt.

    2008-08-13 | 11:13:10
  • Anonym säger:

    Robinson har gjort ett par tabbar, visst, men han var trots allt giben i det engelska landslaget i flera år. Jag tycker att du ska ge honom en chans, kommer ihåg hans förta säsong i Tottenham då han utan tvekan var en av PL:s bästa spelare.



    Har Hughes gjort något med Blackburn? Visserligen var de nere i The Championship för några år sedan, men de var ju tydligt att de var ett lag med både bättre spelare och mer pengar än vad som var normalt ör ett lag i botten. De vann ju ligan 95, jag vet att man inte ska leva på gamla meriter men det visar ju i alla fall att det är en klubb som brukar ligga ungefär där de ligger nu. Sen är det ju ingen tvekan om att Hughes gjort det bra, det ska jag inte säga att han inte gjort. Men något riktigt stort? Nej.

    Svennis skulle inte vara lika känd som han är, skulle aldrig träffat Abramovich och skulle aldrig ha fått erbjudandet från FA om han var en dålig tränare som aldrig levererat:

    Seger i Uefa-Cupen med IFK Göteborg(!)

    Samma år den inhemska dubbeln

    2 portugisiska ligatitlar

    Lazios första och enda Scudetto sedan 1974

    England till kvart 2002, 2004, 2006 och när han lämnade nådde de ej EM

    Tog Man City från bottenstriden till 9:e plats, vann både derbyna mot United och ledde City till Uefa-cupen för första gången på länge



    Men snälla läs mellan raderna och tänk inte bara på vad du själv vet när jag säger att Richards var okänd. Nördar som oss kände givetvis till honom, men den stora massan gjorde det inte. Sen spelade han ju högerback mycket innan Svennis, och han var inte given i startelvan även om han debuterade två år innan.



    Som sagt så tror jag stenhårt på Everon, DM eller ej. Alla lag med Arteta och Yakubu tror jag på. Men det är ju vad jag tycker. Dessa var två av hela PL:s bästa spelare förra året. Sen kanske man ska spela 4-4-2 nu? Anichebe var bra när han fick chansen förra året och har varit helt ok under inhoppen i OS.

    Sen jagar ju Everton Tiago, Kris Boyd, Stephane Mbia och Alan Smith enligt engelska tidningar. Nu har man många spelare skadade (10 st?) så det snackas om att Arteta, Osman, Gosling och Rodwell kommer utgjöra mittfält i öppnisngsmathen och det är ju iofs ige bra. Den 16-årige anfallaren Baxter som jäförs med Rooney ska enligt assisterande Round också få chansen iår, där har du en avbytare till.



    Skräp som Gelson??? Snubben är typ 21 och var fantastisk under andra halvan av säsongen. Kan vli något stort. Garrido var ju skadad hela året nästan, ge han chansen också.

    2008-08-13 | 12:31:19
  • Anonym säger:

    Hur gammal är du Nicke?



    2008-08-13 | 12:33:37
  • Nicke säger:

    Paul Robinson har väl inte släppt in ett enda mål som inte direkt är bara hans fel? Grova, synliga tabbar gör han ganska ofta men i princip ALLA andra mål han släpper in är också dåligt målvaktsspel. Nanis mål på Old Trafford, Fabregas på WHL...det är hårda långskott men dom går in i typ brösthöjd, men dessa släpper Robinson in för att han som vanligt står 10m ut i straffområdet. Han släppte in minst 15 sånna mål ifjol! Att han fick stå så länge i landslaget berodde på obefintlig konkurrens och uselt ledarskap. Nu finns tack och lov James och Carson att tillgå, och Robinson bör inte få sätta sin fot i landslaget igen.



    Hughes har som sagt gjort Blackburn till ett stabilt mitten/övre halvan-lag i PL. Han har fyndvärvat spelare som Santa Cruz, Benni McCarty och har i allra högsta grad bidragit till att spelare som Gamst och Bentley blivit sånna klasspelare. Vad gäller Svennis så nekar jag inte till att han HAR VARIT en bra tränare. Ifjol spelade dock City den sämsta fotbollen i hela ligan. Såg statistik på det där, har för mig att det var typ 5-6 segrar på de sista 28 matcherna, och i 20 av dessa matcher gjorde man max 1 mål framåt. Bedrövligt!



    Svennis är en respekterad tränare för att han HAR VARIT bra och för att han de senaste åren haft en smått osannorlik tur. Hans jobb med England var godkänt, absolut inte mer, och han borde fått mer kritik. Men vad händer? Århundradets idiot och Europas sämsta tränare tar över, kör landslaget i botten och plötsligt så framstår Svennis jobb som enastående. Sedan går han till ett City som står på botten, får massa pengar att värva för och lyckas naturligtvis ta City högre än sin efterträdare. Han har således "räddats" av att han först efterträddes av en idiot och sedan tog över ett lag som omöjligt kunnat prestera sämre än året tidigare. Och ALLA tror förstås att det är Svennis förtjänst. Sedan fick han kicken efter typ 5 segrar på 28 matcher, vilken annan tränare som helst hade också fått kicken och sågats efter ett sånt facit, men inte Svennis. Istället tycker alla synd om stackar lilla "Jag har en miljon i veckolön"-Sven och hänger ut Citys räddare Thaksin som nån fotbollsskurk. Svennis har då alltså pånytt gjort ett godkänt (INTE mer) jobb men kommit ut ur det som en framgångsrik hjälte. Hans anseende är högt, han får träffa representanter för storklubbar osv. Vad händer sen? Jo, INGEN i Europa vill anställa Svennis, så han får titta efter nya alternativ och hittar - Mexiko. I Mexiko kommer han att få coacha ett av de bättre lagen i världen mot länder som Belize, Honduras och Nicaragua. Stor chans att han misslyckas? Han kommer naturligtvis att ta Mexiko till VM (återigen nåt som INGEN kan misslyckas med) och för detta kommer han att hyllas som en hjälte på nytt.



    Att Svennis ledde City till en plats i UEFa-cupen är inte så stort som du får det att låta. Sanningen är att Svennis såg till att City förlorade sin plats, men hade sedan maximalt flyt då City fick en gratisplats pga. Fair Play. City hamnade typ 5-6 i den ligan men turligt nog hade alla lag före redan kvalificerat sig till Europa.

    2008-08-13 | 14:55:48
  • Nicke säger:

    Vad gäller Micah Richards så kan vi lägga ner den diskussionen på en gång. En massa oinsatta svenskar kanske inte visste vem Micah Richards var, men alla svenskar som följer Premier League visste och framförallt varenda engelskman som följde Premier League. Han hade som sagt redan spelat ett år i landslaget (även om jag inte förstår vad han gör där?) innan Svennis kom, där är man inte speciellt okänd.



    Gelson var i mina ögon den sämsta värvningen på hela förra säsongen. Jag kan inte se ett uns av talang i honom, och de enda som kan jubla över den värvningen är Theo Walcott och Aaron Lennon. Varför då? Jo, för Gelson får både Walcott och Lennon att framstå som riktigt tuffa närkampsspelare....



    Vad gäller Everton så är det ju fakta att dom bara har 5 mittfältare att tillgå (om alla är friska). Man har försökt värva nya men inte lyckats och hur ska man överleva en hel säsong med bara 5 mittfältare? Om man dessutom väljer 4-5-1 som vanligt? Väljer man 4-4-2 så har man ju sålt Johnson och tvingas då spela med Anichebe eller Vaughan som knappast är några toppspelare i ligan. Det är mycket rykten men så länge inget händer så har ju Everton ett riktigt svagt mittfält. Fem tillgängliga spelare, med skadebenägna Arteta/Cahill inräknat. Hur ska en sån trupp kunna tävla på fyra fronter samtidigt?

    2008-08-13 | 15:03:34
  • Anonym säger:

    Haha jag tycker också att vi kan lägga ned diskussi direkt. Säsongen 06/07 var han inte given i startelvan och spelade mest som högerback. Efter 07/08 är han given i det engelska landslaget (ej startelvan men truppen). FAKTA.



    När du överdriver som du gör angående Robinson så fårdu inte mer effekt, du framstår bara som en arrogant idiot som tror att han alltid har rätt. Jag vet att du ofta skriver på såna här sidor, du blev årets läsare i Christiansons (?) blogg förra året men om du på allvar ska blir en riktig duktig bloggare/journalist, om det nu är din dröm, så måste du lägga det åt sidan. Snälla ta inte detta som en förolämpning, jag menar inte att låta lika arrogant som du och jag är knappast någon expert, jag är bara din every-day-fotbollsnörd. Så dålig som du vill få det att låta är han knappast, och det vet både du och jag. Han har gjort tabbar, men också riktigt bra räddningar. 15 tabbar är att överdriva.



    Svennis räddades inte bara av sin efterträdare utan av alla tidgare förbundskaptener utom Alf Ramsey om jag minns rätt, då han näligen har högre poängsnitt än samtliga dessa och enligt FAKTA alltså är englands näst bästa förbundskapten genom tiderna. IOFS ingen garanti för å vara bra :)

    Svennis fick mycket pengar, men bara en månad på sig att fixa spelare och ed bästa värvningarna var 1. Inte intresserade av att flytta till skitklubben City, 2. Redan sålda, 3. Redan fast i sina egna lag som inte vill sälja ett par veckor innan seriestarten. Omständigheterna var knappast perfekta, försäsongen var nästan över när Svennis blev klar och han lyckades hitta stjärnskott som få trodde var så bra som de faktiskt visat sig vara, som Elano och Corluka. När man kollar på värvningarna ska man inte heller glömma att Svennis blev tvungen att betala rejäla överpriser eftersom han kom så sent, så riktigt så mycket klass som de betalade för fick de inte på grund av den anlidningen. Nu är jag helt förvirrad i mina egna tankar, hoppas du förstod ändå.

    En Uefacupplats ska nog Thaksin vara väldigt tacksam för. Hur den kom spelar i mina ögon ingen roll. En Uefacupplats är en Uefacupplats.



    Everton har enligt sin egen hemsida nio mittfältare i truppen. FAKTA, även om vissa av dem, vad vi VET, inte håller Premier League klass. Som sagt har de minst en på gång in dessutom, och transferfönstret stänger inte på nästan tre veckor. Även en anfallare ryktas det om.

    Fyra fronter??? Det är nog bara jag som är retard men jag kan bara få det till tre samtidigt. Carling cup och FA-cupen liras ju aldrig samtidigt om du inte kommer till final, och de lär ju inte Everton göra även om de är bra.



    Haha dina argument om Gelson är väldigt roliga att läsa. Kom ihåg att han är 21, endast kostade €9m och spelade i 26 matcher förra säsongen på Citys mittfält. Helt okej. "Jag kan inte se ett uns av talang i honom" haha okej, det får stå för dig för jag tror att de flesta andra ser talang i honom. Han spelade stora delar av förra säsongen från start i ett av de mest positiva lagen i serien. Han spelar i landslaget när han är 21.

    Angående närkampsspelet så vet både du och jag att du överdriver väldigt mycket. riktigt så dålig är haninte även om jag kan ge dig att han är dålig. Men det är ju inte hans roll. Han är Pirlo, inte Gattuso.

    2008-08-13 | 21:13:32
  • Anonym säger:

    Jag glömde vissa spelare också när jag räknade upp spelare som Everton jagar. Love, Mbia, Smith, Tiago, Boyd, Moutinho och Milito har det ryktats om. Får man Moutinho och Love tror jag att man kommer ännu högre upp i tabellen. Moutinho är ruggig och Vagner har varit grym i Brasilianska landslaget när han fått chansen. Honom har jag dock aldrig sett själv. Framförallt Moutinho och Vagner har det ju ryktats om i månader och representanter för både Everon och spelarna har enligt tidningar uttalat sig poitivt till en flytt.

    Jag tänker så här: Everton vet att de har ett tunt mittfält och förstår att de behöver göra något åt det. Moyes är en fantastiskt bra tränare och det lär komma förstärkningar, annars skulle de aldrig släppt Carsley och Johnson. Johnson fick de ju dessutom ganska mycket pengar för, 130m-150m kr vad jag har hört.

    2008-08-13 | 21:27:18
  • Nicke säger:

    Jag har inga som helst ambitioner att bli vare sig bloggare eller journalist, däremot vill jag gärna förmedla kunskap till de som inte har någon. Jag vet inte vad du har för kunskaper, men om du påstår att Richards var okänd innan Svennis kom så kan dom omöjligt vara goda. Richards hade som sagt debuterat i landslaget ETT ÅR innan Svennis kom till City, kan du inte förklara hur en av landets största talanger kan hålla sig okänd i det engelska landslaget i ett års tid? Han hade dessutom spelat över 40 Premier League-matcher före Svennis tid, hur förklarar du det? Ska bli väldigt intressant att höra...



    Jag förvånas också över hur mycket du försvarar Svennis. Han hade säkert bäst poängsnitt, men som sagt vad säger det? Du kan ta vilken idiot som helst och få honom att framstå som bra så länge du bara jämför honom med större idioter. Svennis förutsättningar var inte optimala men han hade kunnat värva bättre om han haft lite fingertoppskänsla. Och som sagt, den statistik Svennis hade under 2008 hade fått i princip vilken manager som helst sparkad i Premier League, så varför tycker folk synd om honom när han fick sparken? Det går ju inte att blunda för fakta.



    När det gäller Gelson så har det faktiskt hänt att jag skrattat när jag sett honom spela. 26 matcher och jag har aldrig sett honom gå in i en närkamp! Jag kanske får titta nogrannare i fortsättningen då. Min sågning av både Gelson och Robinson tycker jag är helt befogade och inte alls överdrivna. Om du hittar ett klipp med alla Tottenhams insläppta mål (det var MÅNGA) så kan jag sätta tusen spänn direkt på att minst 15 uppkom då Robinson var helt felplacerad eller gjorde ett direkt avgörande misstag.

    2008-08-13 | 22:13:15
  • Nicke säger:

    Det som är oroande med Everton är att dom VET att dom har ett svagt mittfält, dom har vetat det i flera månader men fortfarande inte gjort något. Moyes har klagat öppet på att han inte fått köpa några nya spelare, men du tror att det kommer en "boom" med 4-5 nya spelare sista veckorna eller? När ligan dessutom startat. Tittar du noggrannt på deras hemsida så har dom 9 mittfältare men 3 av dom är ynglingar som så vitt jag vet inte har en enda PL-sekund på meritlistan. Bland de 6 seniorspelarna är van der Meyde bevisat usel, Pienaar skadad ett par veckor och även van der Meyde och Cahill är skadade. Just Cahill och även Arteta är väldigt skadebenägna, så hur ska dom ens få ihop ett mittfält till på lördag? Dessutom är P.Neville i princip ensam central mittfältare, och om mittfältskrisen tvingar fram 4-4-2 så har ju Everton dessutom sålt Johnson!



    Hur mycket bättre blir Everton av att kopplas ihop med massa spelare? Inte ett skvatt. Det spelar ingen roll om det ryktas om att dom ska värva nån från Ljungskile eller Barcelona så länge ingenting händer. Du skriver "Får man in..." ja det är möjligt att man klarar sig OM man får in nya spelare men vad säger att dom faktiskt kommer att få några nyförvärv alls? Du måste ju utgå från att laget har den truppen dom har idag och inte räkna in 4-5 spelare som ryktats vara påväg till klubben. Det förstår du väl?

    2008-08-13 | 22:22:35
  • Anonym säger:

    Hahaha skön läsning.

    4-5 är ju lite å ta i, men 1-2 tror jag stenhårt på.



    VAd spelar det för roll om de är ynglingar de kan ju vara hur bra som helst. Troligtvis inte men kanske. Som avbytare lär de ju duga.

    Idén med att jag skriver vilka spelare man kan få in, är just att man kan få in dessa spelare. Varför skulle jag utgå från den trupp de har idag om jag är säker på att de får in en ny spelare? Gör dem inte det så har jag fel, det är ju inte svårare än så.

    "Har vetat det i månader" men innan de sålde Carsley och Johnson hade de iallafall definitivt utan tvivel ett stabilt lag, och de såldes ju för max 1 månad sedan (?). De lär ersättas, om man nu inte satsar på framtidsmännen Vaughan och Anichebe.



    Skrattat av lycka ja, det brukar jag också göra när jag ser Gelson spela :D. Jag fortsätter också att försvara både Robinson och Gelson. 15 mål för att han var helt felplacerad? Nej du, inte en chans och jag såg 90 % av Spurs matcher. Han har gjort ett par lite grövre tabbar i sin karriär och det har du precis som många andra hakat upp dig på. Han var överksttad tidigare, är underskattad nu. En målvakt som håller Premier league klass.



    Varför förvånas du över att jag försvarar Svennis så mycket? Jo därför att du är en självupptagen liten bebis som ännu inte lärt sig att folk kan tycka annorlunda än en själv. Det du tycker är lag. Gissar att detta inte är första gången någon påpekar detta? Sök i din själ, min gosse...



    Richards... Jag väljer att vara den störste mannen och erkänna att jag hade en del fel. Men jag tycker att du kan göra likadant och erkänna att Svennis gav honom chanser som många andra inte skulle ha gett honom, detta är ju liksom fakta. Och han visade utan tvivel definitivt absolut (går ej att säga emot går ej att göra något åt) en enorm utvecklig under Svennis. Sen om det var Svennis eller ej kan ju vi aldrig veta.



    HaHaHa så nu är alla engelska förebundskaptener genom tiderna idioter. Jaha. Du är säkert en sån där som har extrem övertro på allt som är engelskt och tror att de kommer vinna VM varje gång (överdrift men FATTA poängen). Om han gör bättre ifrån sig en alla de tidigare med samma poition så får man mer än godkänt. Och det är ju inga idioter: Graham Taylor, Sir Bobby Robson och geniet Don Revie, mannen bakom Leeds.



    "Den statistik han hade under 2008 hade gett vilken manager som helst sparken."



    Den statistik han hade under 2007 hade gett vilken okänd manager som helst ett drömjobb.



    Totalt sett tycker jag att han gjorde det bra. En 9:e plats med en dålig trupp och lite tid för förberedelser. Sen tycker ju jag att det är lite konstigtatt du tycker att Svennis 9:e plats var dålig när du rankar dem 12:a trots att de enligt dig äntligen fått tag på en kapabel manager och har kvar samma spelare... Märkligt :)

    2008-08-13 | 23:01:53
  • Nicke säger:

    "Självupptagen bebis" jo snacka om att vara den störste mannen här...jag kan erkänna att jag har fel när jag har fel, det har jag inga problem med. Dock har jag väldigt sällan fel, av två anledningar.

    1. Jag skiljer på fakta och åsikt. Jag försöker således aldrig få min egen åsikt att framstå som sanningen.

    2. Jag har ALLTID en faktagrund att stå på, som motivering till mina åsikter. Om jag då skriver att "Han har spelat si och så många matcher.." så blir det svårt att bevisa att jag har fel, eftersom jag alltid kollat upp allting innan jag skriver.



    Jag har mina skäl till att tycka att Svennis ano 2008 är överskattad och de har jag även skrivit här. Du har din motivering till att tycka annorlunda, min åsikt är att den motiveringen inte alls var bra nog för att övertyga mig.



    Det är alltid trevligt att disskutera, men det är bara meningslöst att diskutera med dig så länge du till så stor del använder dig av rena spekulationer. "Dom unga spelarna KAN vara bra.." eller "Everton KAN värva den och den spelaren..." försök istället att hålla dig till situationen som den ser ut nu och inte hur den KAN komma att se ut. Du utgår från att Everton kommer att värva flera spelare när det inte finns något som helst som tyder på det. Vad gäller Carsley så tackade han nej till ett nytt kontrakt när hans sista kontrakt med Everton gick ut. Klubben har således vetat om hans flytt sedan i april/maj men trots detta inte gjort något åt det. Varför skulle man vänta till dagen innan/veckan efter ligan redan startat? Dessutom förlängde man inte lånet med Gravesen, vilket också är märkligt.



    Vad gäller Robinson så måste vi helt enkelt ha olika kriterier för vad som är att betrakta som en målvaktstavla. I mina ögon så är det en målvaktstavla om bollen går in i midjehöjd/brösthöjd pga. att målvkten står flera meter långt utanför sitt mål. Jag vet att Robinson släppte in många sådana mål ifjol, men då jag inte minns alla mål han släppte in (det var som sagt sjukt många) så kan jag ju räkna upp några jag minns:

    1. 1-0 Nani på Old Trafford. Skottet är hårt men går i bra höjd och inte så långt ut mot kanten. En målvakt på linjen hade bara kunnat plocka ner den - Robinson stod UTANFÖR sin "målgård".



    2. 1-1 Adebayor på WHL. Robinson är ute och hänger tvätt på bästa Reina-vis. Solklar tabbe!



    3. 1-2 Fabregas på WHL. Nästan exakt som Nani-målet, Robinson återigen UTANFÖR eget målområde och naturligtvis chanslös.



    4. 1-2 Geremi på WHL. Robinson ställer muren, ställer sig sedan bakom egen mur och ser bollen rulla in i "sitt" hörn.



    5. 1-3 Owen på WHL. Robinson åter för långt ut, heeelt i onödan, och släpper in en annars enkel boll.



    6. 1-2 Essien på WHL. Robinson för femtioelfte gången obegripligt långt ute och fladdrar, ett avslut som inte ens är en målchans blir ett mål.



    Det här var alltså bara ett axplock, de första som dök upp i mitt minne när jag tänkte Paul Robinson. Det finns garanterat mer exempel, sånna som jag dock inte kommer på nu!



    Vad gäller mitt tips om City så förstår jag inte varför det skulle vara så konstigt? City har inte blivit bättre, däremot så tycker jag att flera av konkurrenterna blivit det. Av den anledningen tror jag att City kommer att gå sämre i år.

    2008-08-13 | 23:45:24
  • Anonym säger:

    Meh jag menade ju inte att jag skulle vara den störste mannen så det är ju bara ett talesätt när man erkänner att man har fel. Tror jag(?).

    "Dock har jag väldigt sällan fel" hahahahaha det är så alla besserwissrar säger när någon påpekar deras ovana. Jag orkar inte argumentera mot det, det är tydligt att du inte kan se det från andra perspektiv.



    Okej, jag håller med, en del är givetvis spekulationer, men tekniskt sätt så kan det ju fortfarande vara bra och då är det självklart att man ska räkna med att det kan bli så. Om man nu ska sia framtiden så måste man ju utgå från hur det kommer se ut då. Nu är det ju inte säkert att de blir så, men det är inte heller säkert att det inte blir så. "Du utgår från att Everton kommer att värva flera spelare när det inte finns något som helst som tyder på det", men det finns ju massa som tyder på det: Uttalade intressen för vissa spelare från Evertons sida (Moutinho), och ett tunt mittfält hos en klubb som just sålt en spelare för 150 miljoner och lsutat femma i världens bästa liga. Jaser detta som tecken, och gabska tydliga sådana. Nu kan man ju se detta som vad som kan hända, men jag ser det som vad som troligtvis händer. Händer det inte så har jag som sagt fel. Eller så lyckas Everton ändå.



    Det är tydligt att vi inte har samma kriterier för tabbar. Jag ser inte otroliga individuella presttioner av motsåndaren som tabbe. Och sen brukar ju målvakter intestå på linjen, det brukar ju stå en bit ut för att agera "libero" om det skulla komma djupledsbollar. Enligt mig så går Nanis och Fabregas skott stenhårtvobblande rakt i krysset. Essiens hittar jag bara inte i minnet eller på internet. Owens mål är varken en tabbe eller en individuel prestation, det är bara ett mål. Anledningen till att han är långt ute är att han, precis som man ska göra på friläge, går ut för att skära av vinkeln. Avslutet är bra.

    De andra är mer eller mindre tabbar. 3 st har vi nu. 12 kvar. Givetvis finns det fler, men han har inte ens gjort 15 tabbar i sin karriär, än mindre denna säsong. Och snälla, glöm inte de bra saker han gör. Målet mot Watford, och det på nick mot typ Liverpool, tror jag det var. Och många fina räddningar.



    Lite konstigt tycker jag nog att ditt City tips är. SÅ bra ha ju alla inte blivit. Men det är ju min åsikt.

    2008-08-14 | 12:59:41
  • Nicke säger:

    Jag menade att det var konstigt att du skrev om att du var "den störste mannen" (jo jag kan det talesättet) samtidigt som du förolämpade mig upprepade gånger. Det går inte riktigt ihop för mig. "Besserwisser" är ett ord som dumma människor tar till när de är avundsjuka på folk som är mer pålästa. Jag säger inte att jag kan allt och alltid har rätt, men jag har oftast rätt just eftersom jag aldrig häver ur mig något utan att ha kollat upp fakta innan. Så, är man en besserwisser bara för att man bara skriver fakta?



    Dina spekulationer är bara tramsiga. När det gäller Moutinho så finns det ett ömsesidigt intresse mellan Moutinho och Everton, men Sporting är inte det minsta intresserade av att släppa honom (annat än för en fantasisumma) och så har läget varit i en månad nu. Men du förutsätter att Sporting med två veckor kvar tänker "Äh fan, vi säljer honom för £5M billigare än vad vi vill så att vi äntligen blir av med en av våra nyckelspelare"? De har vetat om sina svagheter och haft chans att värva i 3 månader, men du tar ändå förgivet att dom sparat alla värvningar till sista veckan EFTER att ligan börjat? Många klubbar behöver värva men det innebär inte automatiskt att man gör det, så att utgå från att en klubb har massa spelare som dom inte äger är bara korkat.



    Vad gäller Robinson så ser jag det som en tavla om bollen går in i mag/bröst höjd pga. att målvakten står 10m ut i sitt eget straffområde. Många målvakter, nästan alla, står en bit ut men de aldrig så långt ut att de kan vara förberedda på ett långskott. Jag kan inte komma på någon målvakt som konsekvent står så långt ut som Robinson och straffas för det gång på gång. Det är Robinsons spelstid och motståndarna vet om det, klart då att målen går till så då. Att han gjort två mål tidigare i sin karriär tycker jag inte räddar speciellt mycket, hans uppgift är fortfarande först och främst att inte släppa in mål. Och det är han, vilket statistiken visar, jävligt dålig på.

    2008-08-14 | 14:05:01
  • gött säger:

    BERBATOV klar!!!!:):)):):

    2008-08-14 | 16:25:03
  • Anonym säger:

    Jaha och när ska denna blogg få reda på att Berbatov är klar för United då?

    2008-08-14 | 22:26:08
  • Anonym säger:

    Bloggen kommer väl antagligen få reda på att Berbatov är klar för United när, eller snarare OM han faktiskt blir det. För i dagsläget är han absolut INTE klar för, de senaste rapporterna talar istället om att Barcelona är väldigt intresserade av att köpa honom.



    Den som påstår att Berbatov är klar för United, ANGE KÄLLA. Och inte The Sun, Daly Mail eller nåt annat skräp. Skicka lite länkar vettja! En länk till Uniteds hemsida där det står att Berbatov är en United-spelare. En bild där Berbatov skriver på ett kontrakt med United. En bild där Berbatov håller upp en United-tröja tillsammans med Sir Alex. Kom men nåt konkret istället för alla dessa lösa rykten!

    2008-08-14 | 22:52:25
  • Kristian säger:

    Precis som den som skrev den senaste kommentaren nämner så är Berba INTE klar för United bara för att skräp sidor/tidningar som aftonbladet, fotbollskanalen och Daily Mail skriver att han är det. Skulle han på riktigt bli klar för United, dvs att han skrivit på ett kontrakt. Så kommer bloggen givetvis att uppdateras! Men förhoppningsvis så blir han klar så snart som möjligt.

    2008-08-15 | 00:07:46
  • Anonym säger:

    @ Nicke



    Jag fattade vad du mena men du mena fel, eftersom jag inte mednade så. Fattar du? :)

    Hahaha besserwisser Besserwisser är en person som anser sig kunna och veta allt bättre än andra, och som inte tvekar att upplysa världen om detta faktum. Ordet viktigpetter är en svensk synonym till termen. Termen används pejorativt.



    Jag förstår inte varför mina spekulationer är tramsiga. När jag ska tippa hur Premier League slutar i Maj 2009 så är det så klart att jag ska räkna med hur jag tror aatt trupperna kommer se ut. Jag låste inte heller in mig på just Moutinho, jag tog han bara som ett exempel. Och det där med att man inte säljer när säsongen är en ett par dagar bort är ju inte sant, det finns hundratals exempel på spelare som till och med blivit klara den 31/8. Många klubbar väljer också å vänta in i det sista för å sälja för den enkla anledningen att de ska kunna pressa upp priset så mycket som möjlgt och i slutet av sommaren få den andra klubben å tänka "får vi honom inte nu får vi vänta månader höj budet nu".



    Jag förstår vad du ser som en tavla, du har förklarat det typ 3 gånger. Bara för att jag inte håller med dig betyder det inte att jag är trög.



    10 meter är ju å ta i, så långt ute var han ju inte på något av dina exempel. Men tycker du själv att en målvakt ska stå på linjen eller? Unndrar bara asså.

    Givetvis kan du inte komma på någon som straffas lika ofta för sina misstag som Robinson. Det är för att du precis som många andra hakat upp dig på 3-4 misstag som han gjort och nu ser allt han gör som misstag.



    "Att han gjort två mål tidigare i sin karriär tycker jag inte räddar speciellt mycket, hans uppgift är fortfarande först och främst att inte släppa in mål. Och det är han, vilket statistiken visar, jävligt dålig på." Inte så dålig som du verkar få de å låta, han släppte förra året in 61 mål, visserligen 15:e minst i hela PL men då ska man komma ihåg att hans spelade för Tottenham som innan Woodgate, Hutton och med Bale skadad hade en av Pl:s sämsta bscklinjer.

    2008-08-15 | 00:24:09
  • Anonym säger:

    Dessutom var Tottenham ett lag i kris i början av året och ett mycket offensivt spelande lag under den andra halvan.

    2008-08-15 | 00:27:03
  • Anonym säger:

    Va är Berba inte klar?? Fan nu har jag ju ringt hela släkten och berättat om den goda nyheten. Nu förstörs ju hela min lyckliga vecka.

    2008-08-15 | 00:29:35
  • Kristian säger:

    Haha, ajdå.. Men lite olika hemsidor (inga säkra källor ska dock noteras) skrev igår (alltså onsdag) att Berba skulle vara klar inom 48 timmar. Och med tanke på skadeproblemen United har så låter det troligt att Ferguson vill ha honom klar redan till på söndag. Något jag i och för sig tvivlar på att han kommer bli klar riktigt så snabbt. Men blir han det så är ju inte din vecka förstörd :)

    2008-08-15 | 01:23:18
  • Nicke säger:

    @ han som inte vågar skriva vad han heter



    Jag förstår fortfarande inte hur du kan tippa en liga där du utgår ifrån att olika lag har spelare som dom inte har. Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som gjort så. Varför tippar du Hull sist förresten? De kan ju bli uppköpta av en miljardär, värva 22 nya kanonspelare i januari och sluta på UEFA-cup plats? Everton kan ju istället för att köpa nya spelare sälja Yakubu, Howard, Lescott och Cahill. Det är inte sannorlikt men det KAN hända. ALLT kan hända så jag förstår inte varför du utgått ifrån att just Everton kommer att värva massa nya spelare (efter 3 månader utan en enda värvning). Men du menar att Everton sparar sina köp till slutet av transferfönstret för att kunna få ett svårare förhandlingsläge och bli tvugna att betala mer pengar? Det går ju inte riktigt heller ihop. Jag tycker att du ska komma igen när Everton faktiskt har värvat nya spelare, för nu spekulerar du om värvningar som aldrig ägt rum.



    Vad gäller målvakter så tycker jag att dom ska kunna läsa situationen tillräckligt bra för att kunna placera sig rätt. Vid frilägen osv. är det bra att komma nära spelaren för att ge honom mindre tid och skära av yta, men ett ständigt bli överlobbad från 25 meter av skott som går i brösthöjd är inte bra nog. Om du tittar på de stora målvakterna i ligan som vdS, Cech, Friedel och Howard så är det sällan man ser dom släppa in så billiga mål. Jag har inte hakat upp mig på Robinson, däremot så är det omöjligt att blunda för alla hans katastrofala felbeslut. Svag backlinje eller ej, det var INTE en slump att Spurs läckte som ett såll ifjol. Det fanns lag med sämre backlinje som ändå lyckades hålla tätt mer.



    Vill slutligen kraftigt ifrågasätta din nyhetsvärdering. Vem har lurat i dig att Berbatov skulle vara klar för United? Daily Mail? Expressen? Fotbollskanalen?

    2008-08-15 | 11:36:28
  • Anonym säger:

    Men är du dume eller? Klart att jag inte kommer utgå från att Hul blir uppköpta av en miljardär och värvar massa spelare, det är ju totalt osannolikt, medans det är totalt sannolikt att Everton värvar en eller två spelare nu i Augusti. Och sen trodde jag faktidkt att folk var tillräckligt smarta för att fatta att det inte var Everton som ville vänta för att trissa upp priset utan den andra klubben.

    Varför just Everton då? Jo för att det finns massa saker som pekar på just det. Tänker inte upprepa dem en tredje gång. Precis som det finns mycket som pekar på att United värvar en anfallare.



    "Vad gäller målvakter så tycker jag att dom ska kunna läsa situationen tillräckligt bra för att kunna placera sig rätt." Det tycker jag att Robinson gör, men precis som alla andra målvakter släppr han ibland in skott från distans. Fabragas/Nani gick ju faktiskt inte över honom utan på sidan av honom. Visa mig när någon faktiskt lobbar över honom så att bollen passerar över och inte på sidan så att jag iallafall kan förstå bättre vad du gaggar om. Jag vet att Robinson gör tabbar men du ser verkligen allt han gör som tabbar asså.

    "Om du tittar på de stora målvakterna i ligan som vdS, Cech, Friedel och Howard så är det sällan man ser dom släppa in så billiga mål." Cech gjorde ju utan tvekan fler tabbar förra året än vad Robinson gjorde.



    Min nyhetsvärdering? Va? Vad har du med det å göra för det första?

    2008-08-15 | 12:08:59
  • Nicke säger:

    @ Han som inte vet vad han heter



    Du får gärna motivera varför det är så extremt troligt att just Everton skulle värva spelare! Det enda du haft att komma med är "Dom behöver det" jo tjena, men det behöver väl fan Hull, Stoke, Wigan mfl. också men det innebär inte att man kan värva hur som helst. Om Everton har så många bra dealar på gång varför går Moyes då öppet ut och klagar på att han inte kan värva? Du säger att klubbar som säljer väntar så långt som möjligt, varför skulle då Everton som köpande klubb i behov av spelare vänta på dessa spelare? Everton är i stort behov av mittfältare NU, varför skulle dom då vänta på osäkra kort som "kanske" blir tillgängliga sista dagen? Det finns ju faktiskt mittfältare tillgängliga redan. Jag tycker som sagt att du ska hålla käften med dina jävla spekulationer tills du har något konkret att komma med. Bara för att The Sun skriver att 7 spelare är på väg till Everton betyder det inte att det är sant (även om du verkar ha stor tilltro till skvallerpressen).



    Vill du ha lobbar över Robinson så visst, jag kan ju nämna både Nanis och Fabregas mål igen då eftersom dom skotten går in pga. Robinsons felplacering. Skotten går varken högt eller speciellt långt ut mot stolpen, en målvakt på linjen hade aldrig släppt in dom skotten. Cech gjorde nån riktigt grov tabbe för Chelsea förra säsongen, men han gör aldrig dom där 10-15 småmissarna som kostar mål, som Robinson gör. T.ex. när han står utanför sitt målområde, eller när han ställer sig själv bakom muren...



    Jag har ingenting med din nyhetsvärdeing att göra. Dock blir det oerhört svårt att ta dig på allvar, om du seriöst tror på övergångar för att dom står på The Sun, Daily Star, Expressen eller Fotbollskanalen. Ingen seriös person tar nämnligen dessa sidor på allvar.

    2008-08-15 | 12:34:00
  • Nicke säger:

    @ Kristian



    Med tanke på Uniteds behov av spelare så borde Sir Alex vilja ha klar övergången nu på en gång. Men med tanke på hans envishet, girighet och dumhet så lär den inte bli klar i tid. Sir Alex kommer inte att vilja betala en penny mer än vad han tycker att Berbatov är värd, men är han så dum i huvet att han väljer att göra affärer med Tottenham så kommer han att få betala det pris som dom har satt. När Sir Alex inser att Spurs inte viker ner sig så kommer han att höja budet med £100 000 år gången, och efter typ 2 veckor kommer budet att vara uppe i det Spurs först begärde. Då kommer affären bli klar, United har inte lyckats pruta en krona men har fått vänta 2 veckor i onödan på sin spelare...



    Skulle tippa följande startelva i helgen:

    van der Sar

    Neville - Rio - Vidic - Evra

    Fletcher - Carrick - Scholes - Giggs

    Rooney - Tevez



    Känns faktiskt inte alls så farligt utan som en elva som kan utmana om PL-titeln. Och då tillkommer ändå Hargo, Park, Anderson, Nani, kanske Berbatov och så småningom också Ronaldo...

    2008-08-15 | 12:40:43
  • Kristian säger:

    @ Nicke



    Nej jag håller med dig om att Ferguson agerat lite fel under den här trasnferperioden. Att ha med Berbatov på i alla fall någon match på försäsongen skulle vara betydligt bättre än att han kommer in i laget när ligan redan börjat, om övergången ens blir av den här sommaren. För som du säger så vägrar ju Spurs att sänka prislappen på honom, de har ju snarare höjt den några miljoner. Och de miljonerna har United råd med så jag förstår inte riktigt vad Ferguson håller på med som inte ser till att få affären klar. Ska Spurs vara så väldigt omöjliga så finns det ju andra anfallare, men att börja inleda en diskussion med en ny klubb och spelare när det bara är två veckor tills transferfönstret stänger känns ju tveksamt om det skulle fungera, så man tycker ju att han skulle vara lika snabb som förra sommaren. Men vi får hoppas att Berba affären blir klar riktigt snart, gärna imorgon.

    Fast nu när Rooney är redo för matchen på söndag så är det ju inte lika viktigt att vi får in en ny anfallare direkt.

    Men det hade ju lugnat nerverna lite...

    2008-08-15 | 19:53:31
  • Anonym säger:

    1. Manchester United

    2. Chelsea

    3. Liverpool

    4. Arsenal



    United är skadedrabbat men har bäst lag i längden. Chelsea och Liverpool hänger på bra, Liverpool ska enligt Benites äntligen satsa på ligan. Arsenals ungdomar håller inte.



    5. Aston Villa

    6. Portsmouth

    7. Newcastle

    8. Sunderland



    Sunderland överrsaskar. De har värvat mycket bra. Om Owen får vara frisk har Newcatle ett bra lag so kan leva upp till de av fansen högt ställda förväntiningarna.

    Aston Vill är det bästa av mitten-lagen, har också förstärkt laget bra.

    Potsmouths anfallspar ser jag som seriens mest intressanta, Super-stor och Super-snabb. Upplagt för radarpar.



    9. Tottenham

    10. Boro

    11. Blackburn

    12. Fulham



    Tottenham floppar som vanligt.

    Boro har ett mycket bra lag och kan sluta ännu högre upp.

    Blackburn har tappat men är alltid bra tillslut ändå, har varit ett övre-mitten-lag i 5-6 år nu.

    Fulham har värvat bra, och Hodgson är en skicklig tränare.

    2008-08-17 | 00:41:37
  • Anonym säger:

    Fan också vilen jävla skitstart. Åh... Det mest skrämmande är inte resultatet utan spelet. Värdelöst! När det väl börjar närma sig 90 minuter då, då borde man ju få lite press men istället är Rooney den ende som ens är i närheten av motståndarnas mål.

    Och vad tänker Ferguson med när hans lag håller på att tappa poäng i premiären och han slänger in två debuterande 18-åringar??? Herregud.



    Dessutom fick jag reda på att United utöver de fyraa fronter som man som vanligt slåss på också ska slösa energi på World Club Cup eller vad det nu heter, som givetvis också ska spelas tolv timmar bort i en helt annan tidszon. Omedelbarttappar jag tron på säsongens United-chanser. Drastiskt för att vara en match senare men lägg därtill på att Ronaldo är borta tills oktober och Chelseas fruktansvärdt bra första matrch så har du mitt perspektiv. Fan också.

    2008-08-17 | 20:02:31
  • Nicke säger:

    Jag trodde redan innan Premiären att Chelsea skulle vinna ligan - efter premiären tror jag att säsongen mest kommer att handla om "NÄR avgör Chelsea ligan?". Chelsea var ruskigt bra, mot Portsmouth som klassas som ett klart "övre-halvan-lag" och lyckades prestera 90 minuter rolig fotboll, vilket Mourinho/Grant inte lyckades med på 5 år. För mig är det omöjligt att se någon annan ligavinnare än Chelsea denna säsong. Möjligtvis att Barca kan utmana dom i CL, men även där bör dom vinna.



    United tappade på nytt poäng i en hemmapremiär och precis som ifjol beror det till största delen på en förbannat dålig coachning. Sir Alex verkar tro att säsongsinledningen är några jävla träningsmatcher eftersom han fortfarande inte förstått att det gäller 3 poäng och att man måste ha ett bra lag på plan. Att Nani är avstängd, Anderson på OS och Park/Hargreaves/Ronaldo är skadade har han vetat om i MÅNGA veckor men han har ändå inte gjort något åt det. Istället har han valt att fokusera allt på det absolut dummaste köpet han kan göra. Resultatet blir en premiär med bara fyra klasspelare i startelvan - alla fyra längst ner på egen planhalva. Nu tappade United poäng direkt och fler lär det bli nu när FA lagt schemat så att United ska få extra svårt att vinna titeln.



    Lite tröst är det väl att Arsenal var ganska dåliga igår och Liverpool till och med skitdåliga. Å andra sidan har ju Liverpool en spelare som vet hur ett fotbollsmål ser ut och det är mer än vad man kan säga om United. Hade jag coachat United hade jag sålt nr.10 omgående. Innan han hann skämma ut sig ännu mer. Tråkigt att han inte blev utvisad idag.

    2008-08-17 | 20:30:52

Kommentera inlägget här: