Manchester United

~~~We'll keep the red flag flying high~~~

Klart att det är rätt att behålla Ronaldo

Kategori: Nyheter

                            En vinst att Real Madrid förmodligen inte får som de vill

Hade vi spolat tillbaka tiden ett par månader, efter glädjen i Moskva eller jublet på JJB, så hade jag till 110% hoppats att Cristiano Ronaldo skulle vara en United spelare när premiären mot Newcastle drar igång den 17:e augusti. Men efter alla hans uttalanden om att han var osäker på framtiden, Calderons bombsäkra attityd, och de enorma summor pengar som diskuterades, så blev jag osäker på vad jag ville. Kanske var det värt att sälja Ronaldo för 900 miljoner kronor, köpa en yttermittfältare av världsklass för en tredjedel, en anfallare för nästa tredjedel, och ändå ha en några hundra miljoner kvar till nästa sommars transfer tid.

För det kan inte vara klokt att behålla en spelare som till 95% har sitt huvud i Real Madrid. Frågan är om Ronaldo verkligen är så överdrivet sugen på spel i Real. Eller om tidningarna (som vanligt) överdrivit det hela en aning för att få en ny story om samma sak varje dag. Om Ronaldo ärligt talat kan säga med en tv kamera framför sig att "jag är lycklig i Manchester United" så är han näst intill förlåten för mig. Varför vill jag då behålla en spelare som kanske inte ens vill spela kvar i klubben?

Världens bästa spelare, Sir Alex Ferguson och en Real Madrid förlust. Där har ni anledningarna. En klubb som Manchester United ska inte behöva sälja världens bästa spelare till en av sina största konkurrenter utanför England. 42 mål säger sitt. Och det finns ingen jag litar mer på inom fotbollsvärlden än Sir Alex Ferguson. Jag kan kritisera tränar efter tränare för att de ställer upp med en viss startuppställning, och kan sitta hemma framför teven och säga att jag kunde ha tagit ut ett betydligt bättre lag. Men Ferguson säger jag aldrig emot. Så tar han beslutet att Ronaldo ska stanna så är det bäst för klubben. Och att Real Madrid för en gångs skull inte får som de vill är bara det en seger!


På andra sidan av transferfönstret (dvs. de spelare som värvas) så ser det likadant ut som det gjort de senaste dagarna. United har lagt ett bud på Berbatov och Tottenham vill inte sälja. Och för Uniteds del så är det inte positivt att Tottenhams andra anfallare Robbie Keane är på väg till Liverpool. Känns väl tveksamt att Spurs skulle släppa sina två bästa anfallare. Men vi får hoppas att det inte är pga. "fools" som vi inte får Berbatov in i truppen.


I övigt på transfermarknaden så går det lite fram och tillbaka för våra största konkurrenter. Arsenal vet jag inte vad de håller på med. Okej att göra sig av med illojala spelare som Hleb och Adebayor, men då måste det ju också komma ersättare. De kan inte tänka att nästa säsong kommer vårt år, och göra sig av med några av fjolårets nyckelspelare samtidigt som de inte fixar ersättare. Liverpool gör som vanligt lite mindre värvningar som inte kostar alltför mycket, gärna minst en spelare som går som bosmanfall. Medan Chelsea ser ut att bli extremt farliga i år. Scolari, Deco och Bosingwa gör en redan stark trupp ännu starkare (inte Scolari såklart, men en otroligt erfaren och duktig tränare). Sen att det ryktas spelare som Torres, Robinho och Kaká till klubben gör inte mig alltför lugn. Men runt Chelsea brukar det vara en hel del rykten. Bevis på det är att Chelseas Silly Season på Svenskafans har hela 33 spelare som ryktas vara på väg till klubben. Känns ju som i alla fall hälften är påhitt.

Sportbladet listar idag "de hetaste ryktena i Europa" där de listar de spelare som de anser att det varit mest snack om i sommar. Inte så överraskande leder vår egen Portugis den listan. Men priset på 700 miljoner och deras "prognos" på 50% chans att han hamnar i Real kan ju diskuteras. 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Jag tycker att Chelsea har blivit sämre i jämförelse med förra året, under Mourinho. Mourinho var verkligen en vinnare och jag är säker på att han gjort det minst lika bra som Grant under resten av året.

    Scolari ska få laget att spela vackrare. Perfekt för United då Chelsea inte längre kommer vara lika säkra.



    Ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag någonsin varit så säker på ligaseger som i år. Arsenal har sålt nyckelspelare, Chelsea är i en övergångsperiod och Liverpool är ju.. Liverpool. Ser dem knappt som ett hot, även om alla lag med Torres i truppen kan överraska.

    2008-07-21 | 21:47:51
  • Nicke säger:

    Jag brukar inte ifrågasätta Sir Alex, och de gånger jag gör det har jag alltid fel, men den här sommaren tycker jag att han gjort flera stora misstag. Han väljer att tvinga kvar Ronaldo i laget, trots rekordbud, och lägger sedan all kraft på att göra sommarens svåraste värvning (Berbatov) istället för att köpa billigare, bättre och framförallt tillgängliga spelare som Eto'o eller Huntelaar. Min känsla nu är att United kommer gå miste om nyförvärv helt och att Ronaldo kommer att "floppa" för att sedan säljas billigt nästa sommar.



    Jag kan inte se något positivt med att Ronaldo blir kvar i klubben. Efter några av de uttalanden han gjort framgår det ju tydligt att han faktiskt är dum i huvet, och en sån illojal pajas med så låga ambitioner att han vill byta ner sig till Real, vill inte jag se i United. Det finns tusentals spelare som faktiskt drömmer om att spela i United, ge hellre chansen till någon av dom.



    Som jag tidigare skrivit så får man trösta sig med att konkurrenterna inte heller ser starkare ut. Jag dömde ut Arsenal ifjol, helt felaktigt, men jag måste göra samma sak i år. Jag tyckte att laget hade mycket tur ifjol och det kan dom inte räkna med att ha igen. När man dessutom säljer både toppen (Hleb, Flamini) och bredden (Gilberto, Lehmann) utan att ersätta den så bör man inte ha något med guldet att göra. Jag tror heller inte att Chelsea blir speciellt mycket starkare för att man köpt in spelare som bara är pyttelite bättre än de man redan hade. Hur snabbt Scolari får ihop laget blir avgörande, för mig är Chelsea ändå stora favoriter att vinna just nu.

    2008-07-21 | 23:19:51
  • Anonym säger:

    Hur kan du se Chelsea som favoriter??? United tappar endast Pique av värde och förstärker med en rkitgt bra anfallare. Chelsea bygger om totalt och får en helt ny tränare.

    2008-07-22 | 14:01:15
  • Anonym säger:

    En tränare som dessutom endast levererat klubblagsresultat i Brasilien, aldirg i Europa. Och det är stor skillnad¨på klubblag och landslag, precis som det är stor skillnad att träna i sydamerika som i Europas absoluta topp. Hur många tränare har egentligen levererat resultat i både Brasilien och Europa? Mycket få. Kom ihåg Luxemburgo, som var den mest hajpade tränaren i brasilien men som floppade totalt i real och värvade: Gravesen...

    2008-07-22 | 14:05:22
  • Anonym säger:

    Vilka spelare tror ni kommer spela i Uniteds startelva om 5 år? Skriv exempel.

    2008-07-23 | 00:19:59
  • Henrik säger:

    Foster

    Brown-----Vidic-----Ferdinand-----Evra

    Ronaldo------Anderson----Carrick-----Nani

    Rooney-----Huntelaar



    Så tror jag laget ser ut.

    Ändras nog på några positioner.

    2008-07-23 | 15:40:50
  • Nicke säger:

    Jag ser Chelsea som favoriter av många anledningar, man kommer säkert att vara revanschsugna och United kanske lite mätta, dessutom saknar United Ronaldo under den inledande månaden.



    Chelsea har mängder av duktiga offensiva och konstruktiva spelare som under flera år spelat under destruktiva tränare som Mourinho och Grant som inte gett dem så fria tyglar som de behövt. Nu har man en mer offensiv tränare, visserligen nu och lite oprövad som du säger, men jag är säker på att spelare som Ballack, Lampard och Cole kommer att bli ännu bättre nu. Man får helt enkelt större användning av sitt material nu med Scolari. Samtidigt så har ju United inte värvat någon ny spelare än, vilket behövs. Chelsea har mest spets och bredd, jag tror tyvärr att dom kommer att vinna före United. Tror dock att varken Arsenal eller Liverpool kommer ha något med guldet att göra.

    2008-07-23 | 15:52:19
  • Henrik säger:

    Jag tror inte på Chelsea, Scolari är oprövad och har bara tränat landslag. Jag tror det är lättare att gå från klubbslagstränare till landslagtränare som Svennis gjorde men jag tror också United får in nån spelare eller 2. Sen tycker jag också att Untied har en bra bredd med spelare som Anderson, Nani och Tevez som utvecklas när de lär sig hur United spelar så kan det se riktigt bra ut.

    2008-07-23 | 17:32:53

Kommentera inlägget här: