Manchester United

~~~We'll keep the red flag flying high~~~

Vadå Torres?

Kategori: Nyheter

             Det finns inte att någon annan än Ronaldo tar hem priset Ballon D'Or

Lite sent att börja skriva ett inlägg, men samtidigt för sent för att väcka grannarna genom att skrika, så jag får ta ut min frustration på att skriva. Vinna Champions League, vinna Premier League, vinna skytteligan överlägset i båda (i alla fall i PL), bli utsedd till Premier League bästa spelare, slå självaste George Bests målrekord för en kant spelare. Det tycker man ju ska väga högre än ett EM guld och en fjärde plats i Premier League. Tydligen inte. Goal.com skriver idag att Torres och Casillas är favoriter att vinna Ballon D'Or, som är priset för Europas bästa spelare, vilket för mig är helt oförklariligt.
Att föra sitt land till mästerskaps guld är otroligt stort, men att som yttermittfältare göra 42 mål på en säsong och vinna de två största titlarna man kan vinna på klubbnivå väger för mig betydligt högre. Visst är man som United supporter lite partisk här, men samtidigt finns det inte att Ronaldo inte ska bli utsedd till den allra bästa.

Man vet ju inte om det här är något Goal.com kommit på själva eller om de baserar faktan på något men det som står i texten verkar lite för gammalt.
En av Ronaldos svagheter har ju tidigare varit att han ibland kan försvinna lite ur matcher mot topplag. Det är precis det hemsidan skriver att Ronaldo gör. Har det varit så i år?
Chelsea: 1 mål på 3 möten (två från start)
Arsenal: 2 mål på 2 möten (tre med FA cup matchen men där satt inte ens Ronaldo på bänken)
Liverpool: 1 mål på två möten
Everton: 2 mål på två möten
Aston Villa: 2 mål på 3 möten (två från start)
Börjar ni se ett mönster? Då tycker jag hellre att man kan klaga på att Torres inte kan göra mål på bortaplan. Jag tror att det var 18 av hans 20 första ligamål som kom på hemmaplan. Och Torres gjorde varken mål mot United eller Arsenal, eller förde Liverpool till en enda titel men ska ändå vara favorit. Det finns inte i mitt huvud.

Casillas är kanske något jag känner mig mer osäker på. Jag ser betydligt mer Premier League än vad jag ser La Liga och har därför sett betydligt fler United och Liverpool matcher än vad jag sett Real Madrid matcher. Men jag har ändå fått med mig information om att Casillas haft en grym säsong på Bernabeu och han har ju, liksom Torres, tagit EM guld. Men det känns ändå som att det är långt ifrån vad Ronaldo gjort under säsongen. Det är helt okej att flera nämns som möjliga pristagare (dock inte lika okej att en av dom är spelar i "Pool"), men jag kommer bli helt galen om Ronaldo inte vinner den. Men vi får väl se vem det blir när priset delas ut till den som flest anser vara fotbollsvärldens kung.

Måste bara lägga till en grej. Ronaldo, Torres och Casillas är naturligtvis tillräckligt bra för att bli nämnda i den här diskussionen. Likaså Messi som nämns som en annan kandidat till priset. Konstigt är att Ryssen Andrei Ashavin nämns som en möjlig pristagare. Då måste ju han som skrivit artikeln ha Ryskt ursprung. En UEFA cup titel och två bra matcher i EM räcker väl knappast till för att ens vara nära priset. Före EM visste jag inte ens vem spelaren var. Mycket duktig men kraftigt överskattad. 
Men vi får väl se. Det enda som är säkert för mig är att blir det inte Ronaldo som mottar priset (vare sig han är Real eller United spelare) så ska jag personligen bränna ner samtliga hus till de journalister som röstat mot den magiske Portugisen!

Vem tycker ni ska utses till världens bästa fotbollsspelare?

Kommentarer

  • pontus säger:

    helt klart att Ronaldo ska ta hem det! , annars vore de ju skandal. förra året sades det att han inte vann på grund av att han inte lyckades i CL, men de gjorde han i år!! att Torres är favorit är ju bara löljigt. Ronaldo är helt klart årets KUNG<3!! men den som kan utmana bäst är nog Casillas , som jag tycker är världens bästa målis!

    tack för mig!

    2008-07-10 | 20:35:01
  • giggs759 säger:

    torres gjorde mål på arsenal i champions league kvarten.

    2008-07-13 | 12:25:23

Kommentera inlägget här: