Manchester United

~~~We'll keep the red flag flying high~~~

En överraskande Silly Season som inte är slut

Kategori: Nyheter

                                                      Gabriel Obertan

Sir Alex Ferguson är knappast känd för att värva storspelare till klubben. Visst, nu har Berbatov och Tevez värvats de två senaste sommrarna men jämfört med vad t.ex. Real Madrid stått i med den här sommaren så har United överlag en helt annan värvningsstrategi. Men när Ronaldo och Tevez försvann, framför allt Ronaldo, så trodde jag starkt på att vi skulle få se minst en stor värvning. Ribery, Villa, Benzema var några av de större spelare som man tänkte på när man började tänka på vem som skulle ersätta. Men än så länge så har det blivit Antonio Valencia, Michael Owen och senast i raden Gabriel Obertan från Bordeaux. Den sistnämnde skrev igår på ett fyra års kontrakt med United och övergångssumman beräknas vara i underkant av £4 miljoner. Vilket gör att vi tillsammans spenderat ca £20 miljoner på spelarköp eftersom Owen inte kostade en enda penny att värva.

Att tappa världens bästa spelare + en av våra bättre spelare de två senaste säsongerna och ersätta dem med en gammal storstjärna, och två relativt oslipade diamanter känns något osäkert om jag ska vara ärlig. Men efter att ha läst lite om spelarna samt använt mig av underbara Youtube så är jag för tillfället positiv till tillskotten till klubben. Valencia har höga kvaliteter och vem vet vad Ferguson kan få ut av honom. Killen är fortfarande ung... Obertan värvades billigt och är ung, och verkar ha potential, bedömt från de klipp jag sett av honom samt det jag läst. Owen kändes som en konstigt värvning men å andra sidan så kanske Ferguson tänker rätt. Owen kan förmodligen tänka sig att nöta bänk mer än gnällspiken Tevez och han har faktiskt ett otroligt målsnitt. Kan han hålla sig skadefri under säsongen så tror jag att han kan bli nyttig.

Trots att det kommit till tre spelare redan så går det rykten i de engelska tidningarna om att Ferguson vill värva en anfallare till. Och det finns ju drygt £60 miljoner kvar från Ronaldo pengarna och för det kan vi både värva en etablerad anfallare samt ha en hel del över. Samuel Eto'o går det rykten om hela tiden. Manchester City är Manchester United är den stora frågan om man ska tro de engelska tidningarna. Mirror snappade lite löst upp igår att Zlatan Ibrahimovic kan vara påväg till United. Det senaste man läste om svensken var att han skulle stanna i Inter men enligt Mirror så ska Ferguson vara intresserad. Detta ska som alltid tas med en extremt stor nypa salt eftersom 99% av alla rykten i dessa tider inte stämmer. Men det måste ju ligga lite sanning i någonting....
Silly Season är spännande det!

Är det något spelare som du vill ha till United eller är det färdigvärvat?

Kommentarer

  • Erik säger:

    David Silva eller Ashley Young

    2009-07-09 | 15:15:14
  • lantz säger:

    Ja David Silva eller Young skulle jag också vilja se i united, eller vaför inte Sneijder. Men helst Ribery, men jag tror ej den värvningen kommer ske.

    2009-07-09 | 16:31:09
  • Kristian säger:

    Alla nämnda är utan tvekan intressanta namn. Sneijder är lite personlig favorit hos mig.. liksom Young. Vi får se.. pengar och tid finns det i alla fall än så länge.

    2009-07-10 | 00:22:24
    Bloggadress: http://manchesterunited.blogg.se/
  • Erik säger:

    Marko Marin hade varit en spelare jag skulle vilja se i United också, dock har han skrivit på för werder bremen inför kommande säsong. Han är född och 89 och är en offensiv mittfältare. Någonting för framtiden?

    http://www.youtube.com/watch?v=YlMCNLUj0A4

    2009-07-10 | 11:22:43
  • berta (ehm) säger:

    Som sagt så är inte Uniteds värvningsstrategi den att köpa de största stjärnorna. De ska först och främst passa in i laget. Och varken Berbatov eller Tevez var ju någon rikitig superstjärna som man bygger ett lag kring när de kom till United.



    Men jag tror ändå att de kommer att värva någon spelare till. Som jag ser det står man inför ett vägskäl: Köpa en anfallare och släppa lös Rooney att använda som mer släpande eller som ytter eller köpa just en ytter. Ribery kommer man inte att köpa, enligt siffrorna som nämnts skulle man helt enkelt inte få valuta för pengarna: Att sälja Ronaldo och köpa Ribery något billigare, eftersom Ronaldo är bättre än Ribery och man skulle bli tvungen att bygga laget kring honom.



    Park har under de två senaste säsongerna visat enorm utveckling och jag tror att det är honom Ferguson kommer ge chansen på allvar nu på högerkanten (alternativvt vänster), och använda Valencia som avbytare. Därför hoppas jag på en vänstermittfältare av klass att använda när man vill vara lite offensivare än att använda Giggs, som inte längre är en "winger" utan mer av en spelare som söker sig inåt i banan. Jag hoppas på Robben, som sägs vara till salu (en av de tio som Perez menar ska lämna) och dessutom vara ganska billig, jag har sett siffror som £7m och £10m som låter väldigt lite, men jag tror man kan få honom för ca £15m, sett till relativa marknadsvärdet. Ett reapris med tanke på att Real betalade £24m för två år sedan och att han antagligen var Reals bästa spelare förra säsongen (åtminstone hösten). Skulle som sagt passa magnifikt i rollen till vänster.



    Annars har jag i flera säsonger fått känslan av att ett formationsbyte från 4-4-2 till 4-2-3-1 varit att vänta. Kanske är det därför man låter Tevez lämna, för att han helt enkelt inte riktigt passar i systemet (förutom då den ekonomiska biten).



    Annars bör man ju införskaffa en högerback, där det ser oerhört tunnt ut för tillfället. Neville floppade fullständigt efter att ha kommit tillbaka från skada förra säsongen och Rafael är fortfarande ung. Och inte är väl Wes Brown en startelvan-spelare i världens bästa lag? Dock är det nästan lite brist på riktigt skickliga högerbackar just nu (Chelsea har ju försökt hitta någon sedan 2004 i stort sett), förutom då Dani Alves, Sergio Ramos och Maicon som är i stort sett omöjliga att värva. Därför skulle jag VÄLDIGT gärna se Hargreaves där, han gjorde det ju bra som vikarie under 07/08.



    Nåja, här har ni mitt förslag på formation inför nästa säsong:



    VdS - Hargreaves, Ferdinand, Vidic, Evra - Park, Carrick, Scholes, Robben - Berbatov, Rooney



    Eller så byter man sida på Park och Robben för att matcha de två jätteoffensiva (Evra och Robben) med en av de mer defensiva (Park och Hargreaves) för att få mer balans i laget.

    2009-07-10 | 19:20:32
  • Anonym säger:

    Helt otroligt, Vi satt på precis samma säten på Old Trafford!!!

    2009-07-12 | 10:43:57
  • Jacques säger:

    Om man tänker så att vi hade behövt en spelare som skulle fyllt ut Ronaldos tomrum så hade det helt klart varit Ribery som varit toppkandidaten, men eftersom Ribery är så satans dyr så tror jag inte den värvningen blir av och United har redan en sådan bred trupp och Nani kan ta uniteds tomrum om han bara kämpar lite mer. Han är också riktigt lik i Ronaldos sätt att spela och röra sig.

    Anfallare har vi ju gott om men dem är i det trögaste laget förutom Owen då. Där så hade en snabb forward passat så som Benzema men det är ju också försent, tyvärr.

    Annars så tycker jag laget överlag har en jäkligt bra trupp, inget annat lag har en sådan bra och bred trupp. Man kan tänka så att om alla ordinarie spelare hade blivit skadade så hade reservspelarna varit nästan lika bra. Det saknas i de flesta större klubbarna.

    2009-08-25 | 09:36:22

Kommentera inlägget här: